Image Alternative text

Technologické možnosti ověřování informací

Publikováno: 12/07/2018

Technoložka, spisovatelka a umělkyně An Xiao Mina ve videolekci představuje možnosti využití technologií při ověřování informací a seznamuje se svým výzkumem memů a občanských protestů. (české titulky)

An „An Xiao“ Mina je technoložkou, spisovatelkou a umělkyní. Vede produktový tým ve společnosti Meedan, která buduje platformu Check zaměřenou na kolaborativní ověřování zpráv v reálném čase, a také platformu Bridge pro překlad sociálních médií a obsahu komunikačních aplikací. Platforma Check byla použita v projektech Electionland a CrossCheck, které oba vyhrály cenu online žurnalistiky. An je vedoucí Credibility Coalition, iniciativy tvořící standardy pro posuzování důvěryhodnosti online obsahu. Je také výzkumnicí v Berkman Kleinově centru pro internet a společnost na Harvardově univerzitě. 

Hrami proti dezinformacím a nedůvěře v média

V rámci projektu zaměřeného na mediální vzdělávání seniorů a starších dospělých zmapoval Tomáš Titěra současný stav v oblasti her s tématikou mediální gramotnosti. Tento článek tak přináší přehled konkrétních příkladů her, které různými způsoby pracují s mediální tematikou a s různou úspěšností cílí na rozvoj mediální gramotnosti.

Výukový modul: Stručný průvodce historií „fake news“ a dezinformací

Fabulování informací není nic nového. Mylné informace, dezinformace a propaganda jsou rysy lidské komunikace nejméně od dob antického Říma, kdy Antonius potkal Kleopatru. Šíření mylných informací a dezinformací pak dramaticky umocnil Gutenbergův vynález knihtisku roku 1493. Nakonec přinesl i první velkou novinářskou kachnu (hoax). Šíření dezinformací se poté objevovalo během konfliktů, změny režimu a katastrof.

Attention economy: Obrovské tržiště s naší pozorností

Dnešní snadná a neomezená dostupnost informací vede tomu, že „už nečteme, jen listujeme“, jak uvádí Alex Iskold, ředitel newyorské společnosti Techstars. Nudné webové stránky se v podstatě podobají orientálnímu bazaru: uživatelé odtud rychle spěchají pryč, protože vědí, že mohou vybírat ze spousty alternativ. Technologické společnosti se proto zoufale snaží najít relevantní obsah a dostat ho k uživatelům.