Image Alternative text

Video lekce s Claire Wardle: Právní a etické otázky používaní obsahu generovaného uživateli

Publikováno: 20/12/2017

Claire Wardle je výkonnou ředitelkou neziskové organizace First Draft, která se soustředí na hledání řešení problémů spojených s důvěryhodností a pravdou v digitální věku. Byla ředitelkou výzkumu v Tow centru pro digitální žurnalistiku na fakultě žurnalistiky Kolumbijské univerzity, vedoucí sociálních médií Agentury OSN pro uprchlíky a ředitelkou Zpravodajských služeb ve společnosti Storyful. Je světovou expertkou na obsah generovaný uživateli a vedla dva rozsáhlé výzkumy, které zjišťovaly postoje zpravodajských společností. Je členkou Rady pro budoucnost informací a zábavy při Světovém ekonomickém fóru.  

 

Hrami proti dezinformacím a nedůvěře v média

V rámci projektu zaměřeného na mediální vzdělávání seniorů a starších dospělých zmapoval Tomáš Titěra současný stav v oblasti her s tématikou mediální gramotnosti. Tento článek tak přináší přehled konkrétních příkladů her, které různými způsoby pracují s mediální tematikou a s různou úspěšností cílí na rozvoj mediální gramotnosti.

Výukový modul: Stručný průvodce historií „fake news“ a dezinformací

Fabulování informací není nic nového. Mylné informace, dezinformace a propaganda jsou rysy lidské komunikace nejméně od dob antického Říma, kdy Antonius potkal Kleopatru. Šíření mylných informací a dezinformací pak dramaticky umocnil Gutenbergův vynález knihtisku roku 1493. Nakonec přinesl i první velkou novinářskou kachnu (hoax). Šíření dezinformací se poté objevovalo během konfliktů, změny režimu a katastrof.

Attention economy: Obrovské tržiště s naší pozorností

Dnešní snadná a neomezená dostupnost informací vede tomu, že „už nečteme, jen listujeme“, jak uvádí Alex Iskold, ředitel newyorské společnosti Techstars. Nudné webové stránky se v podstatě podobají orientálnímu bazaru: uživatelé odtud rychle spěchají pryč, protože vědí, že mohou vybírat ze spousty alternativ. Technologické společnosti se proto zoufale snaží najít relevantní obsah a dostat ho k uživatelům.